Piramida alimentelor

Sănătos

Piramida alimentelor reprezintă modelul ideal de alimentație pentru o nutriție corespunzătoare, atât de necesară unui stil de viață sănătos.

Dacă ar fi să-ți alegi mâncarea preferată, dar una pe care să nu o poți consuma în cantități prea mari din cauză că este prea dulce sau prea sărată?



Ce aliment s-ar afla în topul piramidei tale alimentare?








Piramida alimentelor

Piramida alimentelor

Astfel, piramida alimentelor recomandă cantitatea zilnică de mâncare (calorii) care ar trebui consumate într-o dietă. Află cum să folosești piramida alimentară pentru un stil de viață sănătătos. Piramidele alimentare îți arată compoziţia recomandată a ingredientelor alimentare pentru mesele de zi cu zi.

Oricare dintre aceste piramide alimentare prezentate mai jos s-a dovedit eficientă în fața specialiștilor și a istoriei. Încercați și dumneavoastră să vedeți cum diverse diete și bucătării se pot combina în obținerea unui model de alimentație sănătos, eficient și, nu în ultimul rând, gustos. Soluțiile oferite de noi sunt cele mai cunoscute și apreciate pe glob la ora actuală.

Prima piramida alimentelor a fost concepută în anul 1992. De atunci au mai apărut alte piramide, pentru a ilustra obiceiurile alimentare ale oamenilor de diverse vârste, a diverselor grupuri etnice (piramida asiatică, piramida latinoamericană)şi diverse puncte de vedere asupra conceptului de regim sănătos (piramida alimentară mediteraneană). Ultima completare, numită Piramida Alimentelor, este o reprezentare a celor mai noi cercetări din domeniul alimentaţiei. Principala caracteristică a acestei piramide este faptul că ea se concentrează asupra echilibrului între carbohidrați şi grăsimi, deosebindu-le pe cele bune de cele rele.

Piramida alimentelor

Trebuie să știm că piramida alimentelor trebuie aleasă în raport cu factorii noştri individuali, deoarece persoanele de diverse vârste şi aflate în diverse situaţii de viaţă au nevoi alimentare diferite. Pentru persoanele de peste 70 de ani se recomandă consumarea a cel puţin 8 pahare de apă pe zi. Vârful piramidei recomandă de asemenea suplimentarea cu calciu, vitaminele D şi B12. Piramida alimentelor pentru seniori este mai zveltă decât cea standard, deoarece ea sugerează că seniorii ar trebui să abordeze un regim alimentar asemănător cu regimul de slăbire, pentru a reduce caloricitatea, prin consumarea de alimente înalt nutritive, iar nu înalt calorice. Copii între vârstele de 2 şi 12 ani au propria lor piramidă, cu imagini ale produselor pe care le consumă. Ele pun la dispoziţia organismului toate elementele indispensabile pentru sănătate şi pentru o dezvoltare corectă. Regimul cotidian trebuie să fie diversificat, astfel încât copilul să consume în fiecare zi alte produse. Copii trebuie să fie antrenaţi în diverse forme de activitate fizică, atât cu caracter de exerciţiu, cât şi de joacă. Alimentaţia femeilor gravide conţine toate principiile alimentaţiei sănătoase. Regimul trebuie însă îmbogăţit cu o cantitate mai mare de vitamine, proteine şi elemente minerale.

Piramida alimentelor

De ce trebuie să folosim recomandările piramidelor alimentare?

Alimentaţia incorectă duce la scăderea masei corporale, la oprirea creşterii, la stări de slăbire. Pe de altă parte, consumul de alimente calorice în exces, peste normele recomandate, duce la obezitate şi contribuie la apariţia bolilor civilizaţiei.

  • Pentru a micşora riscul de îmbolnăvire (de boli cronice cum ar fi diabetul, hipertensiunea arterială, scleroza, a căror cauze sunt alimentarea neraţională şi modul pasiv de viaţă).
  • Pentru a asigura elementele nutritive, în cantităţi şi proporţii conforme cu necesităţile organismului, cu alte cuvinte într-un mod adapta la vârstă, la sex, la starea generală de sănătate, la nivelul de activitate fizică li la tipul muncii prestate.
  • Pentru un aport de energie din alimentaţie care să fie în corelaţie cu nevoile organismului. Deficitul de energie este resimţit sub forma foamei şi a scăderii nivelului de activitate fizică.

Un factor cheie este bilanţul corect al meselor consumate pe tot parcursul zilei – în raport cu piramida alimentelor. Produsele pe bază de făină trebuie să apară în aproape toate mesele, legumele şi fructele în trei mese, lactatele în trei sau două, iar carnea în una sau două mese. Vârful piramidei alimentare este ocupat de grăsimi şi de dulciuri, alimente care trebuie consumate în cantităţi cât mai reduse. Se recomandă distribuirea alimentelor consumate sub forma a 5 mese pe zi, sau cel puţin 3 mese pe zi. Bineînţeles, în afara regimului alimentar, importantă este şi activitatea fizică care este baza sănătăţii şi a bunei dispoziţii. Cel mai bine este ca această activitate să fie adaptată la nevoile, posibilităţile şi preferinţele individuale ale fiecăruia. Zilnic, jumătate de oră. Nu trebuie forţată nota – activitatea trebuie să fie plăcută şi să descarce stresul cotidian.

Alegeţi piramida alimentelor potrivită pentru sine şi pentru familie, deoarece schimbarea deprinderilor alimentare este cheia pentru o viaţă sănătoasă, îndelungată.

Cea aflată la baza piramidei tale alimentare și pe care ai putea să o mănânci tot timpul?



Care este leguma ta preferată








, , , ,