Dieta mamelor care alăptează – ce să mănânci în perioada alăptării?

Sănătos

Această dietă este importantă atât pentru sănătatea mamei, cât şi a copilului. E momentu să aplici dictonul de „a mânca pentru doi, nu de două ori”.

Alimentatia in timpul alaptarii

Studiile arată că alăptarea îmbunătăţeşte imunitatea copilului, influenţează pozitiv dezvoltarea copilului, consolidează sentimentele de afecțiune dintre mamă și copil, contribuind la construirea unei relaţii deosebite între cei doi. Datorită acestor beneficii, merită ca în această perioadă să fii mai atentă la alimentaţia ta – să fie sănătoasă atât pentru tine, cât şi pentru puiul tău. Află totul despre alimentatia in timpul alaptarii în articolul de mai jos.

Beneficiile alăptării

Sunt multe argumente pro-alăptare, dar, dincolo de orice polemică, trebuie să reții faptul că laptele mamei nu conține bacterii şi are toate elementele nutritive şi anticorpii necesari copilului, asigurându-i imunitatea şi protecţia împotriva alergenilor.

Alimente recomandate sau nu

Există produse recomandate sau interzise? În această problemă, cel mai bine este să apelăm la propriile simţuri.
 Alimentatia in timpul alaptarii
 shutterstock_84114658 IN

Referitor la alimentatia in timpul alaptarii, în ultima perioadă specialiștii în alăptare au renunţat la teoriile conform cărora unele produse sunt strict interzise – dacă mama şi copilul tolerează mai multe feluri de alimente, nu este cazul să se limiteze dieta mamei. Se știe, însă, că alimentatia in timpul alaptarii este vitală.

Dar, aceasta înseamnă că, cel puțin în primele luni când stomacul puiului tău este încă în perioada de acomodare, trebuie să fii atentă la reacţiile copilului faţă de ceea ce mănânci. Poți chiar nota într-un jurnal alimentele sau felurile de mâncare pe care le consumi în fiecare zi. Astfel, vei observa mult mai ușor simptomele de intoleranţă, cum ar fi: diaree, erupţii alergice (cel mai adesea, pielea devine uscată, înroşită şi apare senzaţia de mâncărime) trebuie să reanalizăm sursa acestor simptome şi să excludem produsele suspecte din meniul mamei. Este momentul să aruncăm un ochi atent catre alimentatia in timpul alaptarii. Important, chiar dacă observăm aceste simptome să nu întrerupem alăptarea. Pentru a exclude sau a confirma alergia este indicată consultarea unui medic pediatru.

Pentru calmare

Dacă vei bea ceai de roiniţă, acesta nu doar îți va da o stare de bună dispoziţie, dar şi va acţiona ca un calmant în cazul copilului. De asemenea, sunt disponibile ceaiuri pentru mame care alăptează, însă, înainte de a le lua, este recomandat să consulți medicul pediatru.

Tipuri de produse

Alimentele trebuie să fie proaspete, sănătoase, uşor digerabile şi variate.

Meniul tău va fi bogat în elemente din fiecare grupă de produse:

  • produse din cereale (pâine, paste, macaroane, griş sau orez)
  • fructe şi legume
  • proteine animale şi vegetale (păstăi, ouă, lapte şi produse lactate, carne şi peşte)
  • grăsimi vegetale şi animale
  • glucide

Pentru alăptare este foarte important să consumăm multe lichide, precum apa minerală, sucurile de fructe sau ceaiurile de plante.

Nu trebuie să te îngrijorezi dacă observi o creștere a apetitului deoarece, de obicei, lactaţia accelerează metabolismul. Aşadar, dacă este necesar, poți mânca de mai multe ori pe parcursul zilei, de preferat, puțin și des. Ideal ar fi să ai 5 mese pe zi, pentru a evita consumarea a orice se găseşte în frigider. În afară de micul dejun, prânz şi cină este recomandabil un al doilea mic dejun precum şi o gustare de după-amiază.

Ce ar fi bine să eviți

Unele produse conţin mai mulţi alergeni – ca de exemplu conservanţii, care provoacă colici şi alte efecte neplăcute.
În plus, pe lângă acestea, trebuie să fii atenă la fructele citrice, deoarece ele pot conţine alergeni. Este recomandat să consumi cu moderație preparatele greu digerabile şi grase (carnea prăjită, carnea la cuptor, unele soiuri de şuncă, brânzeturile sau prăjiturile), să fii atentă la alimentele ce provoacă balonări (păstăi, ceapă, usturoi, varză sau conopidă) şi să limitezi consumul produselor ce conţin conservanţi (coloranţi artificiali, aromatizanţi sau concentrate). De asemenea, medicii recomandă și limitarea consumului de cafea, ceai tare, zahăr, sare şi condimente iuţi. Atenție, produsele lactate în cantităţi mari ele pot provoca alergii. Alimentatia in timpul alaptarii necesita atentie mare.

Produse interzise

Dacă alăptezi, trebuie să excluzi definitiv alcoolul, tutunul şi substanţele halucinogene. Acestea sunt periculoase, atât pentru mamă cât şi pentru copil, căruia îi afectează dezvoltarea şi sănătatea.

Meniu (propunere pentru alimentatia in timpul alaptarii)

Micul dejun

la alegere:

- cereale, cafea (slabă), afine

- lapte fiert cu cereale, un sandviş cu caşcaval sau cu şuncă, o roşie

Al doilea mic dejun

la alegere :

- un sandviş cu caşcaval, un măr şi un ceai negru

- un sandviş cu peşte afumat, salată de legume, iaurt de fructe

Prânz

la alegere:

- supă de legume, piept de pui la grătar sau fiert, cartofi fierţi, varză murată.

- salată, pârjoale cu cartofi fierţi, sfeclă/castraveţi proaspeţi cu smântână

Gustarea de după-amiază

la alegere:

- iaurt de fructe, biscuiţi

- telemea cu fructe

Cina

- clătite cu telemea, un morcov

- omletă, iaurt, un fruct

, , , , , , , ,